tag:blogger.com,1999:blog-2877447021714288389.post369131307937802143..comments2024-02-25T10:55:52.988+02:00Comments on Päiväkävelyllä: Hyvyyden ja rakkauden teotPäiväkävelyllähttp://www.blogger.com/profile/03933574872926896231noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-2877447021714288389.post-87973247964155882762009-09-13T11:54:20.420+03:002009-09-13T11:54:20.420+03:00Saksan kuolemanleiri Victoriassa oli kuin pahuuspa...Saksan kuolemanleiri Victoriassa oli kuin pahuuspankin perustaminen. Pankkiin tehtiin talletuksia eugeniikan nimissä ja niinpä Natsi-Saksan oli helppo hyödyntää jo olemassa olevaa pääomaa. Tällaisten pahuuspankkien kehittymistä tulisi vastustaa, mutta usein aikalaisten silmät ovat sokeita sellaisn huomaamiseen.<br /><br />Hyvyyspankkeja ei taida olla. Eikö hyvyyttä riitä pankkiin talletettavaksi, josta sitä voisi hyödyntää pahoina päivinä? <br /><br />Tarinoita hyvistä teoista on ja ne liittyvät aina yksityisiin ihmisiin. Hyvyys ja pahuus on yksityisestä ihmisestä kiinni, kuten Celia ja Reine huomauttavat. Pahuuspankki ei muodostu ilman ihmisen toimia. Hyvistä teoista sanotaan, että ne kertautuvat satakertaisiksi. Onko niin?Päiväkävelyllähttps://www.blogger.com/profile/03933574872926896231noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2877447021714288389.post-34399869067948242292009-09-13T10:45:03.304+03:002009-09-13T10:45:03.304+03:00Celian blogista eksyin tänne. Kiitos mielenkiintoi...Celian blogista eksyin tänne. Kiitos mielenkiintoisesta pohdinnasta. Itse ohjelma jäi minulta katsomatta mutta asia on totta kai tuttu.<br />Olisiko näin että joukossa aletaan aina hakea nokkimisjärjestystä? Että joku haluaa olla herra ja vallanhalu johtaa sitten pahuuteen, toisten alistamiseen? Johtaja joka kieltäytyy ottamasta ulkoista valtaa, haastetaan ja syrjäytetään. Ehkä hyvistä teoista ei voi tulla kollektiivisia tämän takia.Reinehttps://www.blogger.com/profile/10444602900296598507noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2877447021714288389.post-41221409595024236372009-09-12T13:31:18.159+03:002009-09-12T13:31:18.159+03:00Päivi, näin tuon samaisen ohjelman. Tietysti olin ...Päivi, näin tuon samaisen ohjelman. Tietysti olin järkyttynyt Intiassa ja Afrikassa tapahtuneista vääryyksistä, joita englantilaiset ja saksalaiset olivat tehneet muka edistyksen nimissä. En kuitenkaan kokenut ohjelmaa sensaationhakuiseksi vaan mielestäni siinä pyrittiin analyyttisyyteen. Saksalaisilla oli valmiiksi keskitysleirikokemuksia 1800-luvun Afrikassa, joten oli helppo jatkaa Saksassa ensin mielisairaiden, sitten juutalaisten joukkotuhon parissa. <br /><br />Melkein samoin kävi eugeniikan. Amerikassa innostuttiin kallojen mittaamisesta ja valkoisen rodun ylemmyydentunteen pönkittämisestä. Eugeniikkaa pidettiin tieteen uusimpana virtauksena ja se levisi laajalti Eurooppaan, etenkin Saksaan, mutta myös Suomeen. <br /><br /><br />Suomen tilannettahan ohjelmassa ei käsitelty, mutta satun tietämään tämän ennalta. Myös Suomessa on pyritty todistelemaan eugeniikan nimissä esimerkiksi saamelaisten alempiarvoisuutta "rotuna". Samoin on tehty pakkosterilaatioita ihmisille, joiden katsottiin "pilaavan" suomalaisen "rodun" sairauksillaan tai rikollisuudellaan. <br /><br />Olenkin taipuvainen uskomaan, että ihmiset pystyvät niin hyvään kuin pahaankin. Kysymyksesi, millaisia olisivat yhteiskunnalliset suurimittaiset hyvyyden ja rakkauden teot, onkin aivan paikallaan.<br /><br />Ei nimittäin tule ihan heti mieleeni mitään erityistä. Ehkä sosiaaliturva Suomessa, mutta siihenkin on yleensä liittynyt jokin jippo, joka pistää epäilemään tekojen pyyteettömyyttä. - Esimerkiksi lapsilisäsysteemi kehiteltiin, koska yleisesti oltiin sitä mieltä, että yhteiskunnan olisi syytä tukea köyhimpienkin ihmisryhmien lisääntymistä. Valtio tarvitsi uusia työntekijöitä ja veronmaksajia, ja synnyttämällä niitä saa helpoiten.Celiahttps://www.blogger.com/profile/05571834412811146278noreply@blogger.com