30. tammikuuta 2011

Epävirallinen kierrätyspiste

Asuintaloni jätehuone toimii epävirallisena kierrätyspisteenä. Asukkaat vievät sinne ylimääräisiksi käyneet, kuluneet ja rikkinäiset huonekalunsa, mattonsa ja tietokoneensa, kirjansa, huonekasvinsa, mitä vain. Viimeksi siellä näytti tältä:


Olen hyödyntänyt kierrätyspistettä monet kerrat. Olen tuonut sieltä kotiini pikkupöydän, tuoleja, kulmakirjahyllyn ja jaloillaan seisovan hyllykön. Tuolit olivat ilmestyneet jätehuoneeseen minulle oivalliseen aikaan. Rippijuhlat olivat seuraavana päivänä eikä minulla ollut kuin muutama tuoli. Toin kotiini 4-5 tuolia ja vieraat pääsivät istumaan.

Minusta on outoa viedä kirjoja jätehuoneeseen, aivan kuin kirjoja olisi maailmassa liikaa. Olen pelastanut omaan hyllyyni mm. John Lennonia, Topeliusta, Haanpäätä ja Salamaa. Topeliuksen Välskärin kertomukset minulla oli ennestään, mutta kyse oli vanhoista painoksista. Toisessa niteessä (osat 1-2) ei ole painovuotta ja toisessa (osat 3-4) on vuosi 1896. Kuvitus on Albert Edelfeltin ja Carl Larssonin, kuten siinä painoksessa vuodelta 2000, joka minulla ennestään oli. Harmi vain, että vanhasta Välskärin kertomuksista ei ollut koko sarjaa, sillä kaikkiaan siinä on 15 osaa.

Tietokoneet, televisiot, tulostimet ja muu kodinelektroniikka ei toki jätehuoneeseen kuulu mitenkään. En tiedä, onko niitä koskaan kierrätetty eteenpäin talon asukkaiden kesken, mutta en usko. Nyt minulla itselläni on rikkinäinen läppäri. Jätehuoneeseen en sitä vie.

Kierrätysinfon sivuilla saattoi tehdä haun jätteiden vastaanottopisteistä, 10 km:n säteellä löytyi Kyläsaaren keräyspiste, Itiksen Gigantti, Sortti-asema ja Kivikon Kuusankoski, jotka vastaanottavat sähkö- ja elektroniikkaromua (SER). Veikkaan, että tarve päästä heti vanhasta tai rikkinäisestä eroon, on syynä televisioihin ja tietokoneisiin jätehuoneessa. Se on niin helppoa.

Minä ehkä kuitenkin odottelen HSY:n keräysautoa, joka liikuskelee Helsingissä 4.4.-12.5.

Kerrostaloasumisen etuna on se, että jätehuolto pelaa. Isoon jätehuoneeseen mahtuu paljon kaikenlaista, joka sinne ei kuuluisi. Epävirallisena kierrätyspisteenä toimiva jätehuone maksaa asukkaille ajan myötä kohonneina jätekustannuksina ja siten vuokrissa tai omavastuumaksuissa. Jokaisen muualla kuin jäteastiassa olevan jätteen poiskuljettaminen maksaa erikseen.

Taloyhtiöissä jätehuoneen käytön epävirallisena kierrätyspisteenä voisi estää tähän tarkoitukseen varattu tila. Taloyhtiön oma kierrätyspiste varmasti täyttyisi aikanaan. Kevät- ja syystalkoisiin voisi liittää kierrätyspisteen tyhjennyksen. Niin minä asian järjestäisin, jos olisin diktaattori.

Ei kommentteja: