12. huhtikuuta 2009

Elämäni sankariksi

Helsingin rakennusvirasto on ryhtynyt torjumaan terveysongelmia luopumalla natsaroskiksista (Helsingin uutiset, eteläinen painos, viikonvaihde 11.-12.4.2009). Päätöstä perustellaan sillä, että natsaroskikset eivät sovi yhteen Savuton Helsinki –kampanjan kanssa. En tiennyt natsaroskisten aiheuttavan terveysongelmia.

Tänään on sunnuntai, keskiviikkona lopetan tupakoinnin. Niin olen päättänyt. Tänään vasta tajusin, että se onkin ainut päätös, jonka olen tehnyt päämäärän saavuttamiseksi. Olen sokeasti luottanut siihen, että Champix-lääke tekee kaiken työn: lopettaa puolestani tupakoinnin tekemällä siitä mielessäni ja suussani vastenmielisen asian. En ole edes yrittänyt polttaa vähemmän. Olen vain pelännyt tulevaa keskiviikkoa ja mielessäni nähnyt epäonnistumiseni, etten pystykään lopettamaan.

Olen siis jatkanut tupakoijan tutulla linjalla eli antanut jollekin muulle päätösvallan omasta elämästäni. Tupakan tilalle (tai rinnalle keskiviikkoon asti) olen ottanut Champixin. Miten voi olla niin helppoa olla itse päättämättä omasta elämästään? Minun tekosyyni on voimakas addiktio.

Se onkin tärkeimpiä syitäni lopettaa tupakointi. Haluan olla elämäni sankari, en elämäni luovuttaja.

1 kommentti:

Sulo Heinola kirjoitti...

Lopetin tupakanpolton 5.5.2006, siihen en käyttänyt apuvälineitä kuten laastareita tms. Olin tuolloin polttanut kaikkiaan 45 vuotta. Kaikki olikin yllättävän helppoa.
Toivotan yrityksellesi menestystä!