21. kesäkuuta 2009

Ennen kuolemaa

YLeX on päättänyt auttaa ihmisiä löytämään ne 52 biisiä, jotka ainakin täytyy kuulla ennen kuolemaa. Viimeisin valinta oli Led Zeppelinin Black Dog, kappale, joka pitkään oli minulle yhtä kuin Led Zeppelin. Joitakin valituista kappaleista en tunne ja jotkut ihmetyttävät.

David Bowielta oli valittu Heroes ja Beatlesilta Helter Skelter, joka sentään perustellaan hauskasti yhdeksi ensimmäisistä heavy metal –kappaleista. Heroesin valintaa ei perustella lainkaan, kerrotaan vain David Bowien vaikuttavuudesta. Olisin valinnut David Bowielta Life on Marsin, jonka upeus pysäyttää aina ja joka tuo hyviä muistoja nuoruudesta mieleen.

Ennen kuolemaa –listalle valitut ja valittavat kappaleet lienevät hyvin merkittäviä yleisesti. Minulle musiikki on kuitenkin henkilökohtainen asia. Tuntuu oudolta, että valitsisin tietyt biisit, jotka minun olisi kuunneltava ennen kuolemaa. Aivan kuin valmistautuisin kuolemaan ja sitä en aio tehdä.

Sen sijaan elämäni merkittävien biisien lista kehittyy kaiken aikaa. Yksi vuosikymmeniä mukanani kulkenut kappale on Carole Kingin You've got a friend. Nuoruuden yksinäisyydessä oli lohdullista kuunnella tätä ja tuntea, että jossain minullakin on ystävä. Myöhemmin olen kokenut itseni siksi ystäväksi, joka kiirehtii paikalle toisen tarvitessa. Silloin You’ve got a friend on pikemminkin kuvastanut sitä, kuinka helposti syrjäytän itseni toisen hyväksi. Viimeaikoina olen vain nauttinut erinomaisesta kappaleesta, en enää itke sitä kuunnellessani.

Ei kommentteja: