25. joulukuuta 2009

Taksilla kotiin

Jouluaatto sisareni luona oli hieno perhe- ja sukujuhla. Sisareni koti oli kaunis ja kuin tehty tuollaisia juhlia varten. Lauloimme miltei kaikki tuntemamme joululaulut – tosin perheemme tyyliin nopeassa tempossa. Lahjat olivat mieluisia ja sekä saajat että antajat olivat tyytyväisiä. Puoli yhdentoista jälkeen aloimme suunnitella kotiin lähtöä.

Taksin tilaaminen sujui hyvin ja taksi tuli lyhyen odottelun jälkeen. Taksiin nousivat sisareni eteen ja tyttäreni taakse. Kiersin auton mennäkseni kuljettajan puoleisesta ovesta taakse istumaan. Jotain kummallista tapahtui, sillä taksi lähti liikkeelle ennen kuin olin istahtanut. Huudahdin, etten minä ole vielä autossa, mutta se ei vaikuttanut kuljettajaan mitenkään. Onnistuin kierähtämään autoon ja vetämään taksin oven vauhdissa kiinni.

Totesin, että multa olisi voinut mennä jalka poikki. Kuljettaja ei kysynyt, olenko kunnossa. Hän ei pyytänyt anteeksi pikaista lähtöään. Matkan aikana tyttäreni kysyi kovalla äänellä, onko jalkani kunnossa. Sisareni kysyi, miten niin. Vastasin, että kun tämä taksi lähti liikkeelle ennen kuin olin ehtinyt istumaan ja että kyllä, jalkaani ei satu. Kuljettaja ei reagoinut keskusteluun mitenkään.

Sisareni lähdettyä tyttäreni alkoi puhua tapahtuneesta kiihtyneenä. Hän halusi tietää kuljettajan nimen. Kuljettaja ei reagoinut mitenkään. Saavuttuamme perille tyttäreni vaati alennusta matkan hinnasta. Ei tullut. Sanoin haluavani hänen nimensä, mutta ei hän kertonut. Väitti kaikkien tietojen olevan kuitissa. Hän ei pyytänyt anteeksi, vaikka häntä siihen kehotimme. Hän väitti, ettei ollut huomannut oven olevan auki ja etteivät kaikki matkustajat ole vielä autossa. Eiköhän se ole kuljettajan tehtävä huomata tuollaiset asiat, ihan lain mukaan.

Kotiin päästyäni soitin kuitissa olevaan numeroon. Vastasi väärä taksikuski ja firmakin oli eri. Yritin soittaa taksikeskukseen, mutta ei siellä ehditty minulle vastata. Googletin kuitissa olevan taksifirman nimen ja sain yhteystiedot. Soitin ja puhelimeen vastannut mies kertoi, että sen niminen taksifirma oli myyty puolitoista vuotta sitten. Hän opasti, että minun kannattaa soittaa taksitarkastajalle huomenna. Heillä on tiedot kuljettajista ja firmoista.

Taisi olla pimeä taksi. Siihen viittaa se, että kuljettajalla ei ollut mitään tapoja ja ettei hän kertonut nimeään. Siihen viittaa myös se, että kuitissa on väärät yhteystiedot. Uskon, että taksikeskus viattomasti välittää ajoja tälle vanhalle firmalle tietämättä, että taksiyritys on myyty aikoja sitten. Kuvittelisin taksikeskuksen paremmin kontrolloivan, minkälaiset firmat takseja ajavat.

Nyt jalkaani jomottaa. Se voi johtua järkytyksestä tai siitä, että jouduin vääntämään jalkaani pyrkiessäni liikkuvaan autoon.

Jokin aika sitten osallistuin keskusteluun, jossa pohdittiin taksien palvelutason laskua. Siihen mennessä oli kohdalleni osunut vain työnsä hyvin osaavia taksikuskeja. Jos keskustelu käytäisiin huomenna, en enää puolustaisi taksikuskien mainetta.

4 kommenttia:

Sooloilija kirjoitti...

Voi että! Siinähän meni jouluillan tunnelmakin varmasti pilalle! Suututtaa tuollainen, että joillain ihmisillä ei ole käytöstapoja lainkaan. Olen minäkin törmännyt viime aikoina sellaisiin ihmisiin. Vaikka kuinka alussa itse olisi ystävällinen ja iloinen niin ei tule kuin p**aa niskaan! Alkaa usko mennä aina välillä!

Jatketaan rauhassa tämän joulupäivän viettämistä. Eikä tilata takseja mihinkään.

Empatia-ajatuksin..

Päivi kirjoitti...

Soitin taksitarkastajalle. Hän oli kanssani samaa mieltä siitä, ettei tuollainen huolimattomuus ja käytös sovi taksikuljettajalle. Hän kehotti minua lähettämään vielä sähköpostina tapahtumien kulun taksitarkastajalle, jonka pohjalta hän hoitaa asian. Kuski oli saanut syksyllä taksiluvan ja ollut vain tilapäistöissä.

Olen onnellinen siitä, ettei jalkani mennyt poikki ja että oli kyse vain läheltä piti -tilanteesta.

Päivi kirjoitti...

Sain taksitarkastajalta vastauksen, jossa hän kertoi, että taksifirman luvat ovat kunnossa. Ei siis pimeä taksi.

Jotta tällaisilta epäilyiltä välttyisi, olisi hyvä päivittää kuitin tiedot vastaamaan nykyisyyttä. Ei asiakas tarvitse vanhan taksiyhtiön nimeä eikä edellisen kuskin puhelinnumeroa.

Siivetön kirjoitti...

Herranjumala sentään! Nyt vasta luin tämän tekstin täältä ja aika pöyristyttävää käytöstä taksikuskilta. Koskaan en ole vastaavaa kuullut. Inhottavaa että sellainen kusipää osui kohdallenne ja vielä jouluna =/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...