7. kesäkuuta 2009

Varmin tapa säilyttää työpaikka


Hesarin kuvajuornalismi herätti tänään ihastusta, ihmetystä ja silmien hieraisemista. Picasson maalaus Kissa tarttumassa lintuun heti kolmannella sivulla piristi aamua. Picasso esittää kissan ”julmuuden” ja linnun avuttomuuden pysäyttävästi. Piirroskaavio oman ehdokkaan löytämiseksi EU-vaaleissa kyllästytti minua, en jaksanut hakea siitä ehdokasta. Onneksi olin valinnut ehdokkaan jo aikaisemmin, enkä ollut tämän piirroksen varassa.

Silmiä hieraisemaan sai mainostoimisto N2:n kokosivunmainos ja rekrytointi-ilmoitus sivulla A15. Otsikko ”Varmin tapa säilyttää työpaikka mainosalalla on hankkiutua raskaaksi” kertoo toki mainosalan taloudellisesta taantumisesta ja irtisanomisista. Samalla se loukkaa jokaista ammattinsa hallitsevaa ja taitavaa ad:ta, copya ja muita mainosalan työntekijöitä.

Mainoksen kuvituksena on läpileikkauspiirrokset yhdynnästä, hedelmöittymisestä ja naisen synnytyselimistä, hedelmöittyneen munasolun jakautumisesta ja sikiöstä kohdussa. Koulun kuvataulujen ja muiden opetusmateriaalien tavoin piirrokset on varustettu viivoin, joiden avulla nimetään esim. istukka.

Tarkoituksena on toki herättää huomiota ja siinä onnistuttiin. Mainostoimisto jää mieleen tällaisella avauksella, mutta riittääkö se? Ilmoitus vakuutta katsojansa ja lukijansa siitä, että kyse on uudesta räväkästä mainostoimistosta. Vaviskaa Bob, Taivas ja kaikki muut! Ovatko yritykset halukkaita käyttämään N2:ta markkinoinnissaan, jää nähtäväksi.

2 kommenttia:

alexn kirjoitti...

Moi

Olit tulkinnut rekrytoinitmainostamme erikoisella tavalla.

En tiedä miten se loukkaa "jokaista ammattinsa hallitsevaa ja taitavaa ad:ta, copya ja muita mainosalan työntekijöitä".

Kysymyshän mainosalan kurimuksessa on vanhanaikaisissa toimintatavoissa ja näkemyksissä, joista erityisesti on vastuussa toimistojen johto – ei suunnittelijat. Paitsi joskus kun suunnittelijat ovat myös johtajia – ja edelleen bailataan kuin olisi "Vuosi 85".

Fakta on se, että mainosalalla menee huonosti (itseaiheutetusti, kuten Klaus Asanti viime viikolla Kauppalehdessä alan tilaa kommentoi) ja on erilaisia keinoja joko varmistaa työpaikan pysyminen tai hakea sellaista työpaikkaa, jossa on parempi odotusarvo selviämisestä.

Lamaraskauksissa ei ole mitään pahaa. Eikä naisia pidä syyllistää lasten hankkimisesta.

Eiköhän mainos, joka a) huomataan ja b) saa keskustelua aikaiseksi ole enemmän inspiroiva kuin loukkaava mainosalan ammattilaisille.

Kevätterveisin,

Alex Nieminen
N1 tai N2 - päivästä riippuen

Päiväkävelyllä kirjoitti...

Alex,

Tiedän, että mainosalalla irtisanomiset ja lomautukset ovat tätä päivää, ystäväpiirini kokemusten ja lehtijuttujen perusteella. Niin paljon en tunne mainosalaa, että pystyisin analysoimaan taantuman lisäksi muita syitä siihen, mutta jonka sinä kommentissasi teet lyhyesti ja nopeasti. Itse asiassa vasta kommenttisi sai minut tajuamaan, mikä N2:ssa on uutta räväkkyyden lisäksi. Jos ymmärsin oikein, tavoitteenanne on uudistaa mainosala. Onnea siihen!

Koin mainoksen/rekrytointi-ilmoituksen loukkaavaksi, koska siinä ei jätetty sijaa sille, josta mainosalan ihmiset voivat ylpeillä, eli omalle ammattiosaamiselle. Kuin sillä ei olisi merkitystä työpaikan säilymisessä lainkaan.

Mainosala kiinnostaa minua, mutta en ole mainosalalla. Siksi toivoisin myös mainosalojen osaajien kommentoivan, kuinka he kokevat mainoksenne/rekrytointi-ilmoituksenne. Kuinka paljon he inspiroituivat tai loukkaantuivat?

Mainos herätti huomiota, se on inspiroivaa!